John Wesley 1703-ban született egy anglikán lelkész fiaként. Amikor öt éves volt, a parókia porig égett, és az emeleten rekedt kisfiút éppen csak sikerült kimenteni az ablakon át. Ezért anyja „tűzből kikapott üszöknek” (Zak 3,2), vagyis különleges feladatra megtartott embernek gondolta fiát. Erre utal a magyar életrajz címe, vagyis az Úr az angol egyház megújítását bízta rá. Édesanyja igen nagy hatással volt rá. Az anya is mindig csodálkozásának adott hangot, ha János fiáról beszélt. A gyerekek nevelése alapvetően rá maradt, a férj nagyon keveset volt otthon. Sokat foglalkozott Johnnal is. „E gyermek lelkével különös gonddal szeretnék törődni, sokkal inkább, mint eddig, hogy gondolkodásába az igaz vallásosság és erény csíráit plántáljam be.” – mondta 1711-ben.
John az oxfordi egyetemen tanult és szerzett diplomát. 1725-ben felszentelték, majd visszatér Oxfordba, ahol mint fiatal tanársegéd megalakította az un. Szent Társaságot (Holy Club) azoknak, akik komolyan akarják venni vallásuk gyakorlását. Rendszeresen jártak templomba, úrvacsoráztak, mindennap olvasták és tanulmányozták a Bibliát, rendszeresen böjtöltek, és a börtönöket látogattak stb, vagyis amit együtt olvastak, azt igyekeztek megvalósítani, és emiatt különböző gúnynevet ragasztottak a csoportra, Szentklub, bibliamolyok, sakramentáriánusok és metodisták, azaz módszereskedők. Ez az utolsó gúnynév maradt rajtuk, amit aztán maguk is elfogadtak és azonosultak vele.
Ebben a vívódásában utazott el 1735-ben Amerikába, hogy az indiánok misszionáriusa legyen. Alkalmatlanságára már megérkezése első napján rámutatott egy morva lelkipásztor, akitől tanácsot kér leendő munkája végzéséhez.
„Van-e belső bizonyosságod? Bizonyságot tesz-e Isten Lelke a te lelked felől, hogy te Isten gyermeke vagy? – kérdezte tőle. Meglepetésemben azt sem tudtam, mit válaszoljak. Ő ezt rögtön látta és megkérdezte: Ismered-e Jézus Krisztust? Kis várakozás után ezt feleltem: Tudom, hogy ő a világ megváltója. Igaz – válaszolta – , de tudod-e, hogy téged megváltott? Wesley: Remélem, hogy azért halt meg, hogy megváltson engem. Ő még annyit fűzött hozzá: Ismered önmagad? Én azt mondtam: Ismerem, de éreztem, hogy szavaim üresek voltak.”
Amikor 1738-ban hazatért, még inkább tisztában volt hitének hiányosságaival. „Elmentem Amerikába, hogy megtérítsem az indiánokat, de ki térít meg engem?” Nem találta lelki nyugalmát, és saját hitében sem volt bizonyos. Hazatérése után nem sokkal átélte a Krisztussal való személyes találkozást, ami előkészítette őt erre a hatalmas munkára.
Erről az alábbiakban számol be naplójában, 1738. május 24-én. „Este nagyon kelletlenül mentem el az Aldersgate utcai társaságba, ahol valaki felolvasta Luthernek a Római levélhez írt bevezetését. Háromnegyed kilenc táján, midőn a felolvasás ott tartott, hogy Isten milyen változást idéz elő a szívben a Krisztusban való hit által, szívemet furcsa melegség töltötte el. Azt éreztem, bízom Krisztusban, egyedül Krisztusban, üdvösségemért. Megkaptam a bizonyosságot, hogy elvette bűneimet, még az én bűneimet is, és megszabadított a bűn és a halál törvényétől.”
Wesley ezt tekintette a megtérésének, bár korábban is elkötelezett keresztyén volt, de ez a belső átélése, amit ő ezután szívbéli megtérésnek, belső bizonyosságnak nevez, alapvetően meghatározta későbbi munkáját, és nyitánya volt annak az evangélizációs munkálkodásnak, ami egész Anglia életét átformálta. Közel ebben az időben tért meg testvére Charles és barátja George Whitefield, akikkel együtt ettől kezdve a Krisztusba vetett hit által nyert üdvösség üzenetét hirdették. Ezt a fajta üzenetet nem fogadták örömmel az anglikán szószékekről. Angliában az erkölcsi és vallási hanyatlás, a hitetlenség, a papok moralizáló prédikációja az anglikán egyházi életet nagyon sivárrá tette.
A metodisták igehirdetései ébredési trombitaszónak tűntek, mely az evangéliumhoz, a Krisztusi megváltás örömhíréhez való visszatérésre szólított fel, vagy inkább ezt ajánlotta fel. Ahogy a templomok bezárultak előttük, először Whitefield, majd Wesley is a szabad ég alatt kezdett prédikálni és így találtak rá az egyháztól elidegenedett tömegekre.
Az evangélizáció születésnapját 1739. február 17-re teszik, amikor G. Whitefield a Bristol melletti Kingswood egyik dombján 200 szénbányász előtt a maga első szabad ég alatti evangélizációját megtartotta. Ebben a nagy lelki szárasságban őket ragadta meg Isten, hogy bűnbánatra és megtérésre hívjanak embereket.
Wesleyék munkája nyomán evangélizáló prédikátorok járták be a piactereket, egyéb köztereket, útkereszteződéseket, és minden olyan helyet, ahol megszólíthatták a sokaságot. Wesley egyik alkalommal, amikor szülővárosának templomából kitiltották, a temetőkertben apja sírkövén állva prédikált 8 napon keresztül.
Wesley állandóan úton volt, általában lóháton közlekedett, évente 8-10 ezer km-t is megtett (napi 25-27, heti 200 km-t jelent átlagosan). Nem véletlenül kapta az Isten lovasa melléknevet. Útközben gyakran megállt, hogy hirdesse az örömhírt mindenkinek, aki meghallgatja. Parókiát a tanítása miatt nem kapott az egyháztól, de gyakran mondta, hogy az egész világ az én parókiám. „Ezen azt értem, mondta, hogy bárhol járok, úgy ítélem meg, hogy helyénvaló és vállalt kötelességem hirdetni az üdvösség örömüzenetét mindazoknak, akik hallani akarják.”
Néha, különösen a kezdeti években komoly ellenállásba ütközött, gyakran kővel is megdobálták. De kitartott és még halála előtt közvetlenül, 87 évesen is a szabad ég alatt prédikált. Alig akadt olyan angliai hely, ahová ne jutott volna el prédikációs útjain.
2.2 A metodizmus kezdeti hatása
A papság és a társadalom egy része is gyanúsan és rossz szemmel figyelte tevékenységüket. Ugyanakkor sokakat megindított igehirdetésük. Az egész brit szigeteken egy ébredés söpört végig, sokan nyertek ezáltal személyes, élő hitet Istentől. Az ébredés során a felébredt metodista közösségek jelentős tényezőivé váltak a protestantizmusnak. A metodista munkatársaknak fontos feladatuk volt, hogy a megtért embereket társaságokba (egyesületekbe) szervezzék (az anglikán egyházon belül), és helyi gyülekezeteket alapítsanak (ez lelkigondozói cél volt, nem egyházpolitikai).
Wesley nem akart önálló egyházat létrehozni, az anglikán egyház keretein belül akart maradni, ő anglikán lelkész maradt élete végéig. Megőrizte az anglikán egyház reformátori hagyományait. A Hitelveket, az Imádságos könyvet, a Homiliákat. De az anglikán egyház nem tudta megtűrni magában ezt a mozgalmat. Wesley halála, 1791 után megtartva a reformátori alapokat egy önálló egyházi szervezetet hoztak létre.
Az ébredés hatása: Az anglikán egyházon belül is elindult egy megújulási folyamat, és az un. evangélikálok egyre nagyobb számban voltak jelen.
A hagyományosan szabad egyházak (a kongregacionalisták, a skót presbiteriánusok és a baptisták), amelyek korábban elveszítették lendületüket, új erőre kaptak és növekedésnek indultak.
Kihatott az egyházon kívüli életre. Az ébredés folytán az evangélium megérintette az alsóbb néprétegek tagjait is, és valójában az egész társadalom az ébredés hatása alá került, és ez megváltoztatta az egész nemzet erkölcsi arculatát.
Történészek állítják, hogy az ébredés nélkül Angliában egy Franciaországihoz hasonló, vagy még nagyobb forradalom következett volna be.
Az evangélisták igyekeztek közérthető módon beszélni az embereknek – a reformáció gondolatát követve – az evangéliumi üzenet alaptételeiről, így hirdették Jézus Krisztus központi jelentőségét, kereszthalálát, a megtérést, az üdvbizonyosságot, az élet szentségét, az örömhír terjesztését. Hatásos közérthető versekben fogalmazta meg ezeket a fontos dolgokat Charles Wesley, és gyülekezeti éneklésre alkalmas dallamokkal látta le.
További olvasmányok:
John Wesley: Prédikációk I. Bp., 2001.
John Wesley: Prédikációk II. Bp., 2002.
Garth Lean: A tűzből kikapott üszök. (Wesley János élete) Magyarországi Metodista Egyház, Bp. 1981.
Parókiám az egész világ. (Wesley János naplója) Magyarországi Metodista Egyház, Pécs, 1991.
Dr Kriege Ottó: A methodizmus története. Keresztyén Könyvesház, Bp. é.n.
Márkus J. András: Isten műve napjainkban. (A nyíregyházi methodista gyülekezet 25 éves jubileumának emlékére) A gyülekezet kiadása, Nyíregyháza, 1935.